Beskrivelse av timene

Mindful Yin yoga

Yin Yoga er en langsom, meditativ og mykgjørende yoga hvor du holder posisjoner lenger enn i andre yogaformer.

Yin Yoga gjøres sittende eller liggende på matten. Denne yogaformen kan motvirke spenninger fra ensidig bruk av muskler eller for mye stillesitting, og du vil merke at det også er en fin øvelse i oppmerksomhet mot stunden du er i.

MediYoga

Anne-Gretes myke MediYoga passer for alle, uansett fysisk form, alder og kjønn.

MediYoga er fin trening for deg som ønsker å:

  • løse opp i muskelspenninger
  • stresse ned
  • øke forbrenningen
  • sette av tid til deg selv
  • puste dypere
  • øve på tilstedeværelse (mindfulness)

Timene er populære, og mange henvises også av leger og psykologer. Medisinsk Yoga har vist gode resultater i en rekke vitenskapelige studier, og så langt brukes Medisinsk Yoga ved en rekke ulike helseinstitusjoner i Norden.

Yogaundervisningen er preget av Anne-Gretes bakgrunn som nevrofysiolog med spesialisering i nervesystemets komplekse interaksjon og regulering av kroppens fysiologi.

MediYoga kan benyttes både som terapeutisk og forebyggende trening, med svært gode resultater, ofte etter anbefaling fra leger eller psykologer som trening ved:

  • SØVNPROBLEMER
  • MUSKELPLAGER HOFTE
  • STIV NAKKE
  • VOND RYGG
  • HODEPINE
  • FORDØYELSESPLAGER

Restorativ MediYoga

Denne timen har utgangspunkt i øvelser i MediYoga, men yogastillingene holdes rolig og er fine for å oppnå dyp avspenning. Vi bruker puter, bolster og klosser for å oppnå god støtte i yogastillingene.

Denne avspenningsteknikken påvirker nervesystemet slik at man oppnår lignende tilstand som under dyp søvn. Kurset passer for alle.

Qi Gong Tai Chi

Dette er et kurs for styrket kjernemuskulatur, bevegelighet i hofte og skuldre, dypere pust, holdning og balanse. Treningen er stående, gjerne uten sko og sokker.

Qi Gong Tai Chi er gamle treningsformer som ble utviklet for å kultivere gjennomstrømning av væske og energi i kroppens systemer, og på den måten forebygge og vedlikeholde god helse. 

Qi Gong Tai Chi er bevegelser med stor grad av presisjon og konsentrasjon, nesten som i meditasjon, for økt bevisstgjøring av energien i kroppen. Qi Gong Tai Chi passer for alle og kan gjøres i alle sammenhenger hvor man har noen minutter ledig.

Hatha Flyt

En grunnleggende og skånsom Yogaklasse der du finner ro gjennom pusten, blir kjent med Yogastillinger, bevegelse til pust og avspenningsøvelser. Passer bra om du er ny til Yoga, har vært skadet eller bare ønsker en rolig klasse.

Mindfulness kurs for begynnere

Det finnes en rekke studier og forskning som viser at mindfulnessmeditasjon reduserer stress og gir økt tilstedeværelse i eget liv. Lær mer om hva som skjer med oss under meditasjonspraksis og hvordan du kan innføre medistasjon i ditt daglige liv, for å øke din egen livskvalitet.

Dette kurset gir deg en læring for livet. Du vil gjennom kurset lære å bruke mindfulness som hjelp til stressmestring og stressreduksjon. Samtidig gir mindfulness større selvinnsikt og bedre selvforståelse, slik at det er enklere å skape det livet du ønske å leve.

Verktøyene vi bruker vil hjelpe deg til å håndtere fysisk, psykisk og mentalt stress, slik at du opplever økt livskvalitet og større nærvær i hverdagen.

Driver du allerede med yoga, Tai chi eller lignende vil mindfulness kunne gi det ekstra giret for en enda dypere opplevelse av din praksis. 

Kurset passer for alle som ønsker bedre tilstedeværelse i sitt arbeid, og som ønsker en dypere kontakt med sitt indre.

Ved påmelding vil du ha en samtale med kursholder før kursstart, slik at vi sikrer at kurset er passende for deg.